Archívum

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Friss topikok

  • : Találtam egy honlapot, amelyre belépve, belépési csomagtól függően minden beszervezett tagod után ... (2012.03.28. 19:55) 600 forint
  • KOMMuna: Elloptad a szavamat, szemét vagy D :D (2011.03.24. 16:36) Kompenzálás
  • KOMMuna: Dehogy van, miket gondolsz te :D (2011.03.03. 11:58) A szex történelme
  • B à la Brown: elhamarkodott és nem átgondolt következtetések. amúgy jó ötlet (NÉ) aláá (2011.02.24. 10:37) Kötelezettségekről és újságírásról
  • B à la Brown: ok, a szójáték tetszik, de nem fedi a teljes írást. vegyes a műfaj, biztos hogy kell az h mi mond... (2011.02.24. 10:32) RÁ Kell gyújtani?

2011.03.13. 14:58 KOMMuna

Film, művészet; ma és holnap

Az évek múlásával a valamikor még összetett szó lassan szétválik, és a mozikból észrevétlenül tűnik el mindaz, amiért az hajdan létrejött. A múlt rendezői vagy csendben, szűk közönségnek alkotnak, vagy visszavonultak, vagy meghaltak, a tömegek agyát pedig Hollywood és a jobbnál jobb technikai újítások higítják bőszen. Kilátások?
 
A képzőművészetek és a közönség közti szakadék már jó évszázada tágulóban van, a modern művészet mint olyan egyre inkább megkérdőjelezhető értékeket birtokol. Nem csoda hát, hogy a filmművészet térnyerése kitöltötte az űrt, s felpezsdítette a világot. Azonban ami a képzőművészettel történt évszázadok alatt, az a filmművészettel jóval gyorsabban ismétlődik meg. A hangosfilm megjelenésétől számítva a mozinak nagyjából ötven éve volt (késő 30-as évektől 80-90-es évek), amikor a művészet és a szórakoztatás kéz a kézben járt. Az úttörő nagymesterek halálával (Tarkovszkij, Fellini, Antonioni, Bergman), illetve visszavonulásával (pl. Lynch) azonban megkezdődött a szakadás egyszerű szórakoztatás és művészi értékek közvetítése közt. A filmgyártók hamar rájöttek, hogy nagyobb összegek befektetésével és a mondanivaló nélkülözésével a nézőszám látványosan megugrik. Létrejön a filmipar, s ami régen művészet volt, most a háttérbe szorul. 
 
A 3D technika megjelenése tovább erősítette a parasztvakításra épülő multiplexek rajongótáborát, és költséges mivoltából kifolyólag művészfilm egyhamar nem fog készülni az új technika segítségével. Ez talán nem is olyan nagy baj, de ha csak a magyar film helyzetét nézzük, igencsak elkeseredünk. Az állami támogatás évről- évre csökken, és az a pár milliárd forint, amit a filmipar kap, rendre ostoba hollywoodi utánzatokra pazarolja el. A tehetségesebb fiatalok (pl Pálffy) vagy a világhírű mestereink (pl Tarr) művészetét hiába díjazzák a fesztiválokon, ha itthon nincs se pénz, sem érdeklődés. És a kettő ugye szorosan összekapcsolódik. 
 
A 90-es évek előtti korosztályokat fokozatosan butítja kommersz filmipar, persze vannak akik ellenállnak,  és tudják mi fán terem Lars von Trier vagy Ingmar Bergman. A 90-es évek utáni korosztály viszont beleszületett a filmek elősütött, félkész termékek világába, ahol az önálló gondolkodás veszélyeztett érték. S mint ahogy általában, a művészet lenne hivatott megmutatni az utat, segíteni lázadni, gondolkodni, nem a tömeg után menni. Lenne hivatott. 
 
Szégyen lenne huszonegy évesen sóvárogni a múltért; és ezek az évek a mi felelősségünkre változnak valamilyen irányba. Asszimilálódhatunk vagy változtathatunk; és a választás kétségtelenül felelősségteljes dolog; de még fontosabb, hogy a mi kezünkben van.
 
Pijer

Szólj hozzá!

Címkék: jövő film mozi magyar művészet fiatal múlt perspektíva


A bejegyzés trackback címe:

https://kommunaekf.blog.hu/api/trackback/id/tr342735799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása